domingo, 15 de febrero de 2009

L'educació

El paper de l’educació ha anat canviant al llarg dels últims anys perquè la societat ha evolucionat. S’han introduït canvis no solament a nivell tecnològic, sinó a nivell demogràfic, cultural, laboral i en qualsevol altre àmbit que afecta a l’individu. Aquest fet comporta que l’educació hagi de respondre a unes noves necessitats i que estigui adaptada al món en que vivim per tal de no esdevenir un sistema tancat, desactualitzat i incoherent amb les necessitats d’avui en dia.

Els processos d’ensenyament - aprenentatge abans se centraven en el docent, aquest tenia un paper central i inqüestionable, era imprescindible ja que bàsicament era qui posseïa els coneixements. Les necessitats individuals de l’alumne no es tenien en compte, l’educació era generalitzada i els alumnes tenien que adaptar-se als continguts que eren considerats importants per al desenvolupament cognitiu d’aquests.

Actualment això ha canviat, estem en una societat en la qual tothom podem accedir a la informació, a diferència d’abans que sols es podia fer a través de fonts bibliogràfiques materials, ara es pot fer des de qualsevol punt a través dels mitjans tecnològics. El procés d’ensenyament -aprenentatge se centra amb les necessitats dels alumnes, i en teoria, es pretén educar a alumnes que siguin capaços de pensar, de desenvolupar un pensament crític que els permeti desenvolupar-se activament en societat. Ens basem en un model en que no solament és important adquirir uns continguts, sinó que l’educació en valors en juga un paper molt important.

Hem passat, doncs, d’un ensinistrament gairebé militar, basat amb els càstigs, la disciplina i l’aprenentatge memoristic, a un que té en compte les necessitats de l’alumne i en el qual no ens basem solament amb els resultats, sinó que tot el procés d’ensenyament - aprenentatge es té en compte.

Tal i com es va parlar a la conferència de les TIC a Infantil i Primària, el repte ara és aconseguir formar als docents amb les noves tecnologies per tal d’adequar les metodologies a les noves necessitats socials ja que els nens creixen amb les noves tecnologies i el que no es pot pretendre és que el context de l’educació formal n’estigui aïllat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario